Samverkan för rullskidbana i Härnösand

2023-01-23 11:00
Skidsport är populärt i Härnösand och snart kan alla som vill träna skidor året om. För att komplettera barmarksträningen byggs nämligen en rullskidbana tänkt att fungera väl åt både erfarna åkare och nybörjare. Projektet är ett samarbete mellan många olika aktörer men har ändå flutit på smidigt.

När ungdomarna i den lokala skidklubben Bondsjöhöjdens IK i Härnösand kom med idén att man skulle bygga en rullskidbana var ledningen inte sena att haka på. Skidåkning är en populär sport på orten, och att kunna träna året om är förstås en klar fördel.

Rullskidåkning är ett viktigt komplement när det kommer till barmarksträning och skidåkning. Vi har löpning, stavgång och styrketräning att välja på, men i och med rullskidbanan kommer man även att kunna träna teknik och uthållighet mer skidlikt och åka rullskidor på ett säkert sätt, säger Martin Vestman, ordförande för Bondsjöhöjdens IK.

För att ha råd att bygga rullskidbanan bestämde man sig att höra sig angående hjälp med finansiering. Den största finansiären är Allmänna Arvsfonden som tillsammans med kommunen, olika organisationer och lokala företag gör bygget genomförbart. Ett av de företag som bidragit med sitt material och kunskap är K-Bygg i samarbete med Onninen. Samarbetet har varit värdefullt där de tillfört kvalitetsprodukter för bättre hållbarhet av rullskidbanan. Klubben gick även samman med den lokala parasportklubben IF Rycket för att kunna hjälpas åt i planeringsarbete och projektledning.

Målsättningen med projektet var att rullskidbanan ska kunna användas av alla.

Slingan som går runt tjärnen är väldigt lättåkt, så den passar nybörjare, parasport och motionärer som inte är vana rullskidåkare. Medan skogsslingan, den längre slingan som går runt det befintliga vanliga spåret, är mer kuperad och tekniskt krävande. Många rullskidbanor är ganska tekniska, men här får du en lite längre slinga som är lättare, så på det viset sticker vår rullskidbana ut, säger Martin Vestman.

Hela banan består således av två olika spår, ett lite enklare på 1 300 meter, och ett längre mer tekniskt krävande på 1 700 meter. De sitter samman som en åtta, vilket gör att du även kan åka bägge i ett svep och får då hela 2 900 meter rullskidbana att njuta av.

Många som hjälps åt

Allmänna Arvsfonden täcker 70 procent av utgifterna, därutöver är det också företag som är med och hjälper till, bland annat K-Bygg.

-Bondsjöhöjdens IK kom till oss och frågade om vi kunde samarbeta, och det ville vi förstås. De gör ett fantastiskt jobb för ungdomar här i Härnösand. De har en fin verksamhet och vi tror mycket på den, säger Johnny Karlsson, platschef på K-Bygg i Härnösand.

Banan byggs av den lokala markentreprenören Härnösands Schakt- & Trädgårdsanläggningar (HSTA). Materialet får de direkt från K-Byggs lagerhyllor. Vid behov har de även varit i kontakt med grossisten Onninen som tillhör samma koncern (Kesko Sverige) som K-Bygg, för att få tillgång till rätt VA-material.

Vi levererar VA-materialet. Tillsammans med Onninen ser vi till att entreprenören som jobbar med markbygget har det de behöver för att komma vidare i bygget, säger Johnny Karlsson.

K-Bygg är Onninens förlängda arm ut på de lokala marknaderna.

Kunden kan beställa sina produkter genom Onninen och få det utlevererat direkt till arbetsplatsen eller hämta beställt material på närmaste K-Bygg. Vi gör det enkelt för kunden och försöker knyta ihop säcken för ett starkare produktutbud, bättre leveranser och fler kontaktvägar. De kan ringa lokala VA-säljaren på sitt K-Bygg, men de kan även ringa mig, säger Patrik Lundström, säljare hos Onninen.

Material som har levereras till bygget är bl.a. marktrummor och fiberdukar. Tack vare det täta samarbetet mellan K-Bygg och Onninen har företagen kunnat erbjuda sin expertis och hjälp för att projektet ska bli så bra och kostnadseffektivt som möjligt.

Bygget pågår för fullt

HSTA och K-Bygg är bägge glada att få vara med i projektet. HSTA:s roll är som sagt att utföra markarbetet. Att bygga en rullskidbana handlar i huvudsak om att avvattna området och att asfaltera.

-Vi gör allt från att ta bort delar av det befintliga elljusspåret till att kunna bygga upp och asfaltera så att man kan åka rullskidor här. En stor del i det här arbetet är att avvattna området, så att det inte fryser upp eller rinner vatten över rullskidbanan. Det är mycket bilning, ta bort berghällar och liknande. Det är framför allt för framtiden så att vatten inte riskerar att trycka sönder asfalteringen, och om vatten har kommit in under och sedan fryser på under vintern blir det tjälskott, säger Stefan Andersson, arbetsledare hos HSTA.

Man vill att rullskidbanan håller högsta kvalitet över tid, och är motståndskraftig mot väder, vind och slitage. På plats byggs även en teknikyta där man kan träna teknikövningar på rullskidor, exempelvis slalom.

Det är en upplåtelse av en teknikyta som kommer att heta K-Bygg-planen. En fyrkantig asfaltsyta där man kan öva teknik. Den är vi väldigt glada för, säger Johnny Karlsson.

Alla inblandade parter uppger att samarbetet har fungerat mycket bra. HSTA har exempelvis tyckt att det varit bekvämt och smidigt att ha tillgång till både Onninen´s och K-Bygg´s produktutbud och kunskap.

Med K-Bygg blir det lite som att åka till affären och köpa en liter mjölk. Det är bekvämt att kunna köpa allteftersom man behöver, för ibland uppstår ju behov man inte har räknat med förut, det beror på vad som händer i omgivningen när man jobbar. Och framöver i större projekt kan vi också beställa stora volymer direkt från Onninen, säger Stefan Andersson.

Står färdig nästa sommar

Rullskidbanan förväntas stå färdig i mitten av nästa sommar. Inom ramen för träningsverksamheten kommer den att användas av drygt 100 personer i veckan, men utöver det är den förstås öppen för allmänheten att ta del av regelbundet.

-Projekteringen tog drygt ett år, men nu har vi äntligen kommit igång och börjat bygga. Vi ser mycket fram emot att ta den i bruk nästa år, avslutar Martin Vestman.