En snabb och hjälpsam leverantör är A och O för Borlänge Energi

Att få laddinfrastruktur att fungera i hela Sverige är ett omfattande arbete, och en stor del i detta handlar om elnät, elmaterial och laddpunkter. Så här arbetar Borlänge Energi tidseffektivt och smidigt kring arbetet med elbilar, i samarbete med sin leverantör Onninen.

Borlänge Energi är ett bolag med en bred repertoar. De sysslar med allt från omfattande projekt såsom elnät och fjärrvärme till mindre men lika viktiga projekt såsom solel och laddpunkter för elbilar hos privatpersoner. En huvudaktör i omställningen till klimatsmarta elalternativ.

En av deras viktigaste samarbetspartners i allt detta är sedan många år tillbaka Onninen. På elnätssidan har Onninen varit ramavtalsleverantör sedan 2006, och de har även ett långvarigt samarbete kring elmaterial.

-Vi upphandlar ramavtal med fyra års intervaller - ramavtalsupphandlingar är gediget utförda. De inkluderar exempelvis allt från miljökrav till etiska och ekonomiska kriterier. Onninen är ett företag som klarar de högt ställda krav vi har, så de har vunnit flera upphandlingar hos oss och varit ramavtalsleverantör på elmaterial under många år, säger Mattias Råbacka som är affärsområdeschef för Energitjänster hos Borlänge Energi.

När de skulle börja sälja laddboxar för elbilar till sina villakunder var det därför givet vart de skulle vända sig.

Onninen borlängekundcase villa

-Vi hade redan ganska långtgående planering och research kring laddboxar. Så när vi tog kontakt med Onninen hade vi ett par produkter vi var intresserade av. De är väldigt kunniga så vi bollade med dem och kom fram till vilka produkter som var bäst för våra kunder, säger Mattias Råbacka.

En partner som alltid är ett stöd

Onninens roll i samarbetet kring laddboxarna är att tillhandahålla laddpunkter och kompletterande elmaterial. Borlänge Energi har ett litet lager i sina lokaler, där deras personal hämtar laddboxarna och åker ut till kund för montage. Det handlar om relativt få enheter. De har därför veckovis kontakt med Onninen för bokning av leverans till lagret.

En vanlig vecka beställer Borlänge Energi laddboxar och kompletterande installationsmaterial. De får ett mejl med en preliminär leveranstid, och brukar sedan kolla direkt med Onninen för att spika ett datum.

-Finns det på lager ropas det bara av. Finns produkten inte på lager återkommer de om leveranstid. Vi kommunicerar ofta mejlledes, och de svarar alltid samma dag, säger Mattias Råbacka och slår fast att deras samarbetspartner har en väldigt bra löpande statusuppdatering. -Man har alltid koll, säger Mattias.

De ser också Onninen som ett mycket bra stöd i omställningen från fossildrivna bilar till bilar som drivs på el. Det handlar om omfattande förändringar som behöver göras när det kommer till infrastrukturen i Sverige. Att då ha en trygg partner att luta sig mot för elmaterial, elnät och dylikt gör det arbetet enklare.

Exempel på hur det infrastrukturarbetet ser ut kan vara att bygga laddpunkter längs större vägar, att förstärka elnätet så att det klarar av den ökade påfrestningen eller att installera laddboxar hos privatkunder.

-Onninen har alltid varit duktiga på elnät. Men laddboxar är en ganska ny bransch, så att de så snabbt kan ställa om och stötta oss kring laddinfrastruktur - som ju också är elmaterial men inte riktigt lika vanliga komponenter - är imponerande. Det är otroligt roligt att de är med på tåget och kan se till att vi får en laddinfrastruktur som fungerar, säger Mattias.

Han säger att de även uppskattar att Onninen alltid ställer upp när de har frågor om alternativa produkter, såsom att de kan leta rätt på passande produkter, ta fram kablage för testning och liknande.

-De hjälper alltid till, oerhört tillmötesgående och hjälpsamma. Det uppskattas verkligen.

Här hittar du kontaktuppgifter
Vill du bli kund hos Onninen?
Vår webbshop är öppen dygnet runt!