Vanliga frågor

Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Hittar du inte svar på din fråga, kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

På sidan kontakt hittar du kontaktinformation till olika personer och funktioner inom Onninen.

För att bli kund hos Onninen måste du ansöka om ett konto, detta gör du enklast genom att fylla i formuläret här. Onninen säljer endast till registrerade företag.

För att handla i Onninens webbshop behöver du vara registrerad kund samt ha en inloggning (webbkonto) till webbshoppen. Du ansöker om ett webbkonto här.

Om du glömt lösenordet för webbkontot klickar du här. Du fyller i din e-post eller ditt användar-id och kan sedan generera ett nytt lösenord.

Har du glömt både användar-id och e-post kan du mejla dina kontaktuppgifter och kundnummer till webbshop@onninen.com så hjälper vi dig.

Jag har en fråga gällande en order eller leverans, till vem vänder jag mig?

Vid order- och leveransfrågor kontaktar du din säljare eller någon i ditt kundteam. Kontaktuppgifterna hittar du här.

Vilka leveransalternativ erbjuder Onninen?

Vid standardleverans levererar vi produkterna till önskad adress. Du kan även välja att själv hämta dina produkter på något av våra utlämningsställen som finns runt om i landet. Vi kan även skicka din beställning med PostNord MyPack (kostnad tillkommer).

Hur snabbt levereras produkterna jag beställt?

Beställer du en lagerförd produkt beräknas du få leverans inom ett dygn, beroende på vart i landet de ska levereras. När du fått ditt ordererkännande ser du leveransdatumet.

Produkterna jag valt har olika leveransdatum, kan jag välja att få samleverans?

Ja. Om du lägger order via webbshoppen kan du själv välja ett datum för hela ordern samt kryssa i rutan för samleverans innan du klickar på ”Beställ”.

Min order blev skadad under transport, vart vänder jag mig?

Är skadan synlig vid leverans är det viktigt att du direkt meddelar chauffören. Vänliga mejla ditt ärende till reklamation@onninen.com.

Jag har en fråga gällande min faktura, vem vänder jag mig till?

Vid fakturafrågor kontaktar du Onninens kundreskontra. Du kan antingen ringa 019-603 30 00 och be dom koppla dig eller maila till kundreskontra@onninen.com.

Vart ska omkostnadfakturor i elektroniskt pdf-format skickas?

Dessa ska gå till: omkostnad@k-rauta.se

Jag har en fråga angående en kredit, vem vänder jag mig till?

Kontakta Onninens kundreskontra via vår växel 019-603 30 00 alternativt mejla till kundreskontra@onninen.com.

Jag har frågor gällande reklamation- eller garantiärenden, vem vänder jag mig till?

Vänligen mejla ditt ärende till reklamation@onninen.com.

Vilken typ av produkter säljer Onninen?

Vi erbjuder ett omfattande utbud av produkter för proffs inom belysning, elinstallation, elnät, telekom, och VA. Du hittar den stora merparten av vårt utbud i webbutiken.

Kan jag få en produktkatalog som visar hela sortimentet?

Vårt produktsortiment utökas och förändras löpande. I vår webbshop hittar du den allra största delen av vårt sortiment, men är det någon produkt du inte hittar är du välkommen att kontakta en säljare, våra produktexperter eller kundteam så hjälper vi dig.

Vi har valt att inte trycka några fysiska kataloger då vi på Onninen arbetar aktivt för att minska och förhindra utsläpp, avfall och annan miljöpåverkan från vår verksamhet. Du kan läsa mer om hur vi jobbar med miljö och kvalitet här.

Jag har en fråga angående en produkt, vem kontaktar jag?

I webbshoppen hittar du information som produktegenskaper, förpackningsinformation, dokument, säkerhetsblad m.m. Skulle du inte finna svar på det du söker, kontakta gärna någon i ditt kundteam eller en innesäljare för det aktuella produktområdet.

Jag vill beställa produkter genom er webbshop. Hur gör jag?

För att handla i vår webbshop behöver du först vara kund hos Onninen. Är du inte kund sedan tidigare kan du ansöka om att bli det här. Är du redan kund behöver du ett webbkonto för att kunna logga in och lägga order. Här kan du ansöka om ett webbkonto.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter. Hur gör jag?

Om du glömt ditt lösenord för inloggningen till webbshopen, klickar du här. Du fyller i din e-post eller användar-id och kan sedan generera ett nytt lösenord genom att följa instruktionerna i mailet.

Har du glömt både användar-id och vilken e-postadress du registrerat för kontot kan du mejla dina kontaktuppgifter och kundnummer till webbshop@onninen.com så hjälper vi dig.

Fungerar webbutiken på alla enheter och webbläsare?

Vår webbshop är anpassad för att ge bästa möjliga användarupplevelse, oavsett om du använder dig av en dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Hur uppdaterar jag mina uppgifter för webbkontot?

Det gör du enklast genom att logga in i webbshoppen och sedan klicka på ”Profil” och ”Användarprofil”.

Stämmer priserna i webbshoppen?

Priserna i webbshoppen är dina avtalspriser. Anser du att priserna inte stämmer, vänligen kontakta din Onninen-säljare. Kontaktuppgifter hittar du på kontaktsidan.

Kan jag ladda ner våra prislistor någonstans?

Under din Profil kan du beställa och sedan ladda ner era prislistor.

Hur hittar jag det jag söker på enklaste sätt?

I webbshoppen kan du antingen använda sökfunktionen eller navigera dig fram via produktmenyn. Vilket som är enklast väljer du själv. Du kan söka på artikelnummer, e-numme, produktnamn och varumärke. Söker du på en bredare produktgrupp har du även möjlighet att filtrera efter sökningen för att enklare hitta det du söker.

Jag hittar inte det jag söker i webbshoppen, vad gör jag?

Om du inte hittar den produkt du söker eller finner motsvarande eller lämplig ersättningsprodukt, kontakta en innesäljare inom det aktuella produktområdet så hjälper vi dig.

Hur ser jag tillgänglighet på en produkt?

Du måste ha ett webbkonto och vara inloggad i webbshoppen för att se tillgängligheten på produkterna.

Kan jag se min orderhistorik någonstans?

Under ”Profil” och ”Orderhistorik” hittar du företagets alla beställningar, oavsett vilken kanal ni beställt ifrån.

Var kan jag se mina fakturor?

Under ”Orderhistorik" har du möjlighet att beställa en kopia på fakturan för den order du önskar genom att klicka på ”Skicka fakturakopia”. Fakturakopian skickas till din e-postadress.

Hur ändrar jag en leveransadress?

När du ska checka ut din order och befinner dig i varukorgens ”Leverans”-steg så klickar du på ”Ändra”-knappen. Då kan du antingen välja ditt företags registrerade leveransadresser eller lägga till en egen adress genom att klicka på ”Lägg till ny adress”.

Vilka tjänster erbjuder Onninen?

Vi arbetar ständigt med att utveckla våra kundlösningar och tjänster för att förenkla och förbättra våra kunders vardag och arbete. Specialtransport, märkning, packning och anpassade kundlager är några av de tjänster vi erbjuder. Här kan du läsa mer om våra tjänster alternativt kontakta tjanster@onninen.com för mer information.

Vad innebär tjänsten Kundlager?

Onninen erbjuder tjänsten Kundlager till alla kunder som är i behov av en förrådslösning, som till exempel ett driftförråd eller störningsförråd, dygnet runt. Här kan du läsa mer om vår kundlagerlösning.

Vilka digitala tjänster erbjuder Onninen?

Förutom en modern och stabil webbshop, vilken inkluderar en rad praktiska och nödvändiga funktioner, så erbjuder Onninen även automatisering genom EDI och PunchOut-lösningar för integration med inköps- eller affärssystem. Här kan du läsa mer om digitala tjänster.

Vad innebär tjänsten Jourservice?

Onninen erbjuder 24 timmars beredskap året runt, jourservice vid brådskande materielbehov utanför ordinarie arbetstid. Här kan du läsa mer om tjänsten.

den här sidan hittar du alla lediga tjänster inom Kesko Sverige där Onninen ingår.

Här hittar du kontaktuppgifter
Vill du bli kund hos Onninen?
Vår webbshop är öppen dygnet runt!