Så frigjorde Kanonaden tid med hjälp av Onninen

När du har väldigt stora projekt är det en heltidstjänst att försöka hålla koll på alla detaljer. Det är mycket som måste synka för att arbetet ska flyta på smidigt. Då gäller det att ha tungan rätt i mun, och samarbeta med rätt partners.

Kanonaden är ett företag som gått från att vara helt fokuserade på vägbyggen till att ge sig in i vindkraftbranschen - där de kommit att bli mycket framgångsrika. Med sin breda kunskap om att bygga vägar såg beslutsfattarna hos Kanonaden vindparker som nästa steg för företaget.

-Det passade väldigt bra in. Vi har ju duktiga betongare, duktiga vägbyggare, duktiga elnätbyggare, och även bergsprängning och kross. Vi har allt in house som krävs för det, säger Fredrik Didrik, projektör och kalkylator hos Kanonaden.

De anlägger vägarna, bygger betongfundamenten för vindkraftverken och gräver ned elnät och fiber så att snurrorna och kontrollen av dessa ska fungera.

Tog hjälp för ett smidigare arbetsflöde

Från början köpte de allt material direkt från olika leverantörer.

-Normalt sett när du räknar på ett jobb får du skicka ut frågor till massor av grossister. Vad kostar den här grejen och den här grejen? Sedan får man svar efter ett par veckor. Man jämför grossisterna och väljer, säger Fredrik Didrik.

Det fungerade bra men var tidskrävande och innebar att man behövde ha minutiös kontroll. Allt från att hitta rätt priser till att koordinera så att materialet kommer till korrekt plats vid rätt tidpunkt och att allt material faktiskt är med i leveransen. Sedan ska du följa upp om något saknas, ligga på om tider med mera.

För att förenkla processen och få tid över till andra arbetsuppgifter valde Kanonaden att kontakta Onninen. De hade under ett par års tid köpt material i mindre partier från dem då och då, men nu inledde man ett djupare samarbete.

Detta frigjorde mycket tid för Kanonaden. När de hade ett nytt projekt framför sig var det bara för honom att mejla sin kontaktperson vad de behövde för grejer och när, sedan kunde han släppa den pucken.

-Enkelhet var det som gjorde att vi tog tag i det. Det är jobbigt att ligga och jaga och beställa från olika håll, hålla koll på ifall saker har anlänt och vad som saknas, säger Fredrik och fortsätter:

-Vi tog ett helhetstag och fick då jättebra avtal och service. Nu är det bara att beställa och sedan kommer grejerna. Skulle det uppstå några problem är hjälpen bara ett telefonsamtal eller mejl bort.

Avlägsna platser men effektiva leveranser

Han tycker att samarbetet har fungerat mycket bra. De är väldigt nöjda med den service de får och hur snabba Onninen är på att följa upp och svara. Vidare upplever Kanonaden att Onninen är öppna för idéer och hjälpsamma.

Fredrik berättar att en svårighet i deras projekt exempelvis är att det kan vara svårt att hitta ut till platsen för transporterna. Det finns ingen fast adress. Ofta pågår arbetena ute på landsbygden, en bra bit in i skogen, på tillfälliga vägar som de själva har byggt. Trots detta har det aldrig varit några problem att få materialet på plats.

-De löser transporten från lager till etablering. Antingen genom GPS-punkter eller genom våra vägbeskrivningar. Vi lägger upp en plan för leveranser, vilket material vi behöver när och vart. Sedan rullar det bara in undan för undan, säger Fredrik Didrik.

En annan bra service som Kanonaden uppskattar hos Onninen är att de hanterar returmaterial såsom exempelvis tomtrummor. Fredrik skickar ett mejl så kommer Onninen och hämtar och krediterar den pantkostnad som blir.

Han trycker vidare mycket på hur nöjda de är med Onninens service.

-Det är svårt att värdera servicen. Vad är servicen värd? Ja man kan köpa en produkt billigt men i slutändan kan du få betala dyrt på grund av att du måste lägga ner tid på att jaga och annat. Nu slipper vi det. Onninen är även personligt intresserade, det märks att de tycker att det vi gör är intressant och roligt. Ett sådant samarbete är definitivt värt.

De har fortfarande direktkontakt med leverantörerna ibland. I samband med att de slöt avtalet med Onninen slog man fast att direktkontakt är nödvändigt då och då. Dels för att hänga med i produktutveckling och produktnyheter, dels för att kunna ställa frågor där svaren kräver nördig specialistkompetens.

-Vi kan ringa direkt till leverantören. Ibland har vi även haft möten med leverantörer och Onninen i trepartssamtal, där vi pratar om nya produkter och hur vi ska lägga upp det. Det händer även att leverantörer kommer förbi och presenterar nya produkter på plats, säger Fredrik Didrik.

Han tycker att hans arbete fungerar väldigt smidigt idag när han har Onninen i ryggen. De har i princip allt el-material som Kanonaden behöver till sina projekt, och de avtalade priserna gör att det är lätt att räkna på jobben.

-Jag kan egentligen inte peka på något som fungerat dåligt, det har bara varit positivt, säger Fredrik.

Onninen kanonaden 1200x1350 2 Onninen kanonaden 1200x1350

Foto: Joakim Creutz, Kanonaden.

Kontakta oss som jobbar med Elnät
Vill du bli kund hos Onninen?
Vår webbshop är öppen dygnet runt!