Onninen satsar på digitala kundlösningar och centraliserat säljteam
Onninens kunder inom belysning, elnät, telekom samt VA och VVS innefattar små till medelstora entreprenörer och installatörer, fastighetsbolag, stora byggentreprenörer samt nätbolag och deras entreprenörer. För att möta dessa kunders specifika behov kommer Onninen genomföra en förändring och omorganisation av verksamheten som innebär att kunderna framöver kommer att möta ett mer modernt, digitalt och serviceinriktat Onninen.
E-handelslösning via nya OnnShop och en mer dedikerad och centraliserad sälj och kundsupport är kärnan i den framtida organisationen. Förändringar i butiksstrukturen skapar också ett större distributionsnät. Vissa Onninen Expressbutiker kommer att stängas, men ny distribution kommer att öppnas i samlokalisering med vissa K-Rauta varuhus eller genom utlämningsställen i utvalda K-rauta varuhus. Direktleveranser, speciellt projektleveranser, samt specialanpassade kundlösningar kommer fortsatt att vara en central del av Onninens erbjudande.
Satsning på e-handelslösning tillsammans med centraliserat sälj och kundsupport, med främsta uppdrag att vara en kundpartner, är en viktig bas för framtiden. Utöver det ska kunderna få leverans på sina villkor; antingen som direktleverans till vald adress eller projektplats, upphämtning på en Onninen Expressbutik eller på ett K-rauta varuhus. Vi ser fram emot att serva våra Onninens kunder på ett ännu bättre sätt i framtiden, säger Tommi Kasurinen tf landschef K Group’s Building and Technical Trade, Sverige.
Efter omstruktureringen kommer Onninen fortsatt ha distributionscentral i Örebro. Sex Onninen Expresser kommer att stängas under det närmaste halvåret, samtidigt utökas servicen vid ett antal av K-Rautas 17 varuhus, samt de framtida nya varuhusen i Karlstad och Göteborg (Backaplan).
Personalstyrkan inom Onninen och K-Rauta kommer att påverkas med spridning i hela Sverige. Förändringarna innefattar såväl neddragningar som nyrekryteringar och kommer att genomföras så snart som möjligt.